Tipy a odporúčania, Zdravie a zdravá výživa

Všetko, čo by ste mali vedieť o kurkume

|

Keď si urobíte revíziu v kuchyni, možno nájdete perfektný prírodný doplnok, ktorý je bohatý na antioxidanty a to kurkumu. Práve tá skrýva obrovské výhody, ktoré sa dostali na svetlo len nedávno. V tomto článku nájdete dôvod, prečo by ste ju mali pridať do svojho života.Kurkuma sa objavila ako silný prírodný doplnok s použitím od boja proti bolesti svalov k udržaniu pokožky v dobrej kondícii. Predtým, než začnete tento jasne žltý koreň pridávať k svojím proteínom, poďme sa pozrieť, čo hovorí veda.

Čo je to kurkuma?

Pravdepodobne rozpoznáte kurkumu alebo kurkumu longa z vašej koreninovej poličky. Tiež je známa svojou aktívnou zlúčeninou zvanou kurkumín, neprehliadnutý pre svoju jasne žltú farbu. Je vyrobená z koreňa kukurice, ktorá pochádza z Indie a juhovýchodnej Ázie. Je to jedna zo zložiek kari, ale sama o sebe je zahrnutá v mnohých juhovýchodných ázijských jedlách. Okrem svojho použitia v kuchyni je toto korenie používané v tradičnej medicíne už stovky rokov, najvýznamnejšie v ayurvédskej medicíne. Čiastočne aj kvôli tejto popularite je kurkumín skúmaný po celé desaťročia. V poslednej dobe sa o ňom hovorí ako o „super koreninu“ so širokou škálou potencionálnych výhod. Stáva sa populárny aj ako doplnok stravy aj ako zložka v pleťových a telových krémoch.

Čo robí kurkuma?

Hoci sa stále skúma biologická dostupnosť kurkumínu v kurkume, klinické štúdie zistili, že má potenciál byť silným antioxidantom. Zistilo sa tiež, že pomáha bojovať proti bolesti a zápalu súvisiacim s výkonom.                                                                               

Kurkuma ako antioxidant!

Naše telá podliehajú oxidačnému stresu mnohými mechanizmami, vrátane cvičenia, nezdravého telesného zloženia, prostredia, v ktorom žijeme a niektorými potravinami, ktoré jeme. Tento typ stresu môže spôsobiť poškodenie buniek vytvorením voľných radikálov a urýchliť tak proces starnutia. Antioxidačné vlastnosti kurkumi pomáhajú bojovať proti poškodeniu spôsobenému oxidačným stresom. Štúdie preukázali, že má mnoho potenciálnych výhod vrátane zlepšenia prietoku krvi a zvýšenie odolnosti pokožky.

kurkuma

Môže kurkuma skutočne pomôcť vašej koži?

Kurkumín v kurkume má antioxidačné vlastnosti, ktoré môžu pomôcť pri boji s podráždením pokožky a môžu dokonca vyhladiť jazvy po akné, keď sa aplikuje lokálne priamo na poškodenú kožu. Hoci vyšetrenia v plnom rozsahu ešte nemusia potvrdiť túto liečbu, vedecké dôkazy poukazujú na kurkumín ako na sľubný prírodný liek v starostlivosti o pleť. Nedávna štúdia v Európskom žurnále aplikovanej fyziológie zistila, že kurkumín spôsobuje zníženie bolesti svalov súvislosti s výkonom. Táto štúdia poukazuje na potenciálny význam kurkumínu pri posilňovaní ako je obnova svalov a rýchlejší návratnosti k ďalšiemu tréningu.          

Existujú nejaké negatívne účinky alebo interakcie s liekmi?

Neexistujú známe negatívne účinky kurkumi a všeobecne je považovaná za bezpečnú a účinnú. Podľa Americkej asociácie farmaceutických vedcov sa dávky do 8 gramov denne považujú za bezpečné. Avšak opatrnosť sa odporúča pri kombinácii kurkumínu s antiagregančnými a antikoagulačnými liekmi. Poraďte sa so svojím lekárom o všetkých doplnkoch, ktoré užívate, aby ste predišli potenciálnym rizikám.

Odporúčania pre príjem kurkumi

Keď nakupujete kurkumínové alebo kurkumové doplnky, ktoré pomáhajú pri záťaži súvisiacej s cvičením, zvážte hľadanie toho, ktorý obsahuje piperín alebo je viazaný na fytosómy, aby ste zvýšili vstrebávanie živín vaším telom. Ide o pomerne časté doplnky kurkumínov. Ak chcete využiť jeho antioxidačné účinky pridávajte 3-4 gramy surového kurkumínového prášku alebo kurkumi k svojmu proteínovému prípravku alebo k jedlu denne. 

Referencie:

Jurenka, JS (2009). Protizápalové vlastnosti kurkumínu, hlavná zložka Curcuma longa: prehľad predklinického a klinického výskumu . Alternative Medicine Review , 14 (2).

Sikora, E., Scapagnini, G., & Barbagallo, M. (2010). Kurkumín, zápal, starnutie a choroby súvisiace s vekom. Imunita a starnutie , článok 7 ods. 1, 1.

Goel, A., Kunnumakkara, AB, & Aggarwal, BB (2008). Kurkumín ako “kurekumín”: od kuchyne po kliniku . Biochemical Pharmacology , 75 (4), 787-809.