Zdravie a zdravá výživa

Testosterón a jeho prirodzená tvorba

Testosterone|testosteron-bestbody

Ako hacknúť jeho prirodzenú tvorbu?

Testosterone – hormón produkovaný primárne semenníkmi, je známy ako mužský hormón hoci ženy majú testosterón tiež. V skutočnosti má testosterón vplyv na mužnosť, potenciu, erekciu, sexuálne a reprodukčné funkcie muža, množstvo svalovej hmoty, rast vlasov, udržanie hustoty kostí, úrovne červených krviniek a pocitu pohody.

Ak ste muž ktorý zažíva symptómy ako znížený sexuálny apetít, erektilnú dysfunkciu, depresívnu náladu, ťažkosti s koncentráciou a pamäťou – na vine môže byť nízka hladina testosterónu. Predtým, než sa rozhodnete pre návštevu lekára vyskúšajte zvýšiť hladinu testosterónu prirodzenou cestou.

8 spôsobov, ako prirodzene zvýšiť hladinu testosterónu

1. Schudnite a znížte množstvo cukru v strave

Muži s nadváhou majú vačšinou nízku hladinu testosterónu. Hladina testosterónu klesá po konzumácii cukru, pretože cukor vedie k vysokej hladine inzulínu čo následne vedie k nízkej hladine testosterónu. Podľa odhadov priemerný dospelý človek spotrebuje 12 lyžičiek cukru denne, čo zodpovedá zhruba dvom tonám cukru v priebehu celého života!!!

Prečo jeme tak veľa cukru nie je ťažké pochopiť – chutí dobre, a to nám dáva radosť spustením procesu v mozgu prostredníctvom dopamínu a opioidových signálov. Čo to robí s našou fyzickou a emocionálnou úrovňou je úplne iný príbeh. Väčšina ľudí pocíti významné zlepšenie zdravotného stavu keď zníži množstvo cukru v strave.

Ak to myslíte vážne s chudnutím, musíte prísne obmedziť množstvo spracovaného cukru vo vašej strave – sladené nápoje, fruktóza v spracovaných potravinách, ovocné džúsy, rafinované sacharidy, ako sú raňajkové cereálie, bagety, vafle, praclíky. Väčšina iných spracovaných potravín tiež rýchlo rozkladajú cukor a zvýšujú hladinu inzulínu, spôsobujú inzulínovú rezistenciu, čo je príčina takmer každého chronického ochorenia muža, vrátane zvýšenia telesnej hmotnosti.

2. Konzumujte dostatok zinku

Zinok je dôležitý pre produkciu testosterónu. Odhaduje sa, že až 45 % dospelých trpí nedostatkom zinku.

Najlepším zdrojom zinku v strave je: mäso, ryby, para orechy, syr, fazuľa a jogurt alebo kefír vyrobený zo surového mlieka.

Ak sa rozhodnete doplniť zinok výživovými preparátmi odporúčam držať dávky pod 40 mg denne, pretože to je horná hranica odporúčanej pre dospelých. Užívanie príliš veľa zinku môže narušiť schopnosť vášho tela absorbovať ďalšie minerály.

3. Silový tréning

Je známe, že silový tréning zvýšuje hladinu testosterónu.

Aby váš silový tréning zvyšoval úroveň testosterónu čo najviac, zamerajte sa na vyššie váhy a nižší počet opakovaní, a tiež sa zamerajte na komplexné viackĺbové cviky pri ktorých pracujú veľké svaly – to znamená cviky ako mŕtve ťahy alebo drepy a tlaky s veľkou činkou cvičenie na TRX a podobne. Tieto komplexné cvičenia sú základným kameňom tvorby testosterónu v posilňovni. Je dokázané, že silové cvičenia s počtom opakovaní 1 až 6 a s prestávkou medzi sériami 4 až 5 minút najviac zvyšuje testosterón. Uprednostňujte preto cvičenia so športov ako vzpieranie, crossfit, silový trojboj a podobne.

4. Vitamín D

Vitamín D je pre anabolický hormón testosterón nevyhnutný a tiež podstatný na udržanie kvality a dostatočného počtu spermií. Vitamín D tiež zvyšuje hladinu testosterónu, čo posilňuje libido. Pobyt na slnku je najlepší spôsob, ako optimalizovať svoje hladiny vitamínu D. Ďalšia možnosť je doplnok výživy – vitamín D3.

5. Znížte stres

Keď ste pod veľkým stresom, vaše telo uvoľňuje vysoké hladiny stresového hormónu kortizolu. Tento hormón blokuje účinky testosterónu. V modernom svete, chronický stres, a následne zvýšené hladiny kortizolu znamenajú, že tieto účinky testosterónu sú blokované v dlhodobom horizonte, čomu chceme zabrániť.

6. Jedzte zdravé tuky

Výskumy ukazujú, že strava s menej ako 40 percentami energie zo zdravých tukov vedú k zníženiu hladiny testosterónu. Je viac než nutné príjmať vysoké množstvo zdravých tukov.

Príklady zdravých tukov zahŕňajú:

Olivy a olivový olej, kokosové orechy a kokosový olej, MCT olej, maslo vyrobené z  biomlieka, surové orechy, avokádo, mandľové maslo, vaječné žĺtka, rybí tuk – omega 3,

7. Tribulus Terrestris alebo Kotvičník zemný

Tribulus je nehormonálny suplement rastlinného pôvodu, ktorý je využívaný na zvýšenie sexuálneho libida a potencie, k stimulácii produkcie testosterónu a na udržanie optimálnej hladiny hormónov kortizolu a estradiolu. Preukázané sú pozitívne účinky na fertilitu (plodnosť), vhodná je tiež aplikácie počas menopauzy a andropauzy u mužov.

Zvyšuje dostupnú hladinu energie počas fyzického výkonu, pomáha odstraňovať toxíny vzniknuté psychickým stresom, podporuje odbúravanie tuku a stimuluje rast svalovej hmoty a sily.

Ako Tribulus Terrestris funguje?

Steroidný saponín protodioscín je aktívnou substanciou, ktorá stimuluje produkciu pohlavných hormónov (testosterónu u mužov, estrogénu u žien), pôsobí pozitívne na centrálny nervový systém a funguje ako aktívny komponent anabolického charakteru. V mužskom tele protodioscín zvyšuje hladinu testosterónu, reguluje hladinu ostatných hormónov bez zasahovania do ich funkcie a optimalizuje funkčnosť prostaty. U žien zvyšuje protodioscín hladinu pregnenolonu, progesterónu a hladinu estrogénov, zlepšuje sexuálne libido, podporuje pozitívny psychický a emočný stav. Existuje len jeden produkt, ktorý obsahuje až 60 % protodioscinu. Je to Bulharský tribulus terrestris od firmy VemoHerb.

8. Zvýšte príjem vetvených BCAA

BCAA alebo vetvené esenciálne aminokyseliny, teda tie, ktoré si ľudské telo nedokáže vytvoriť samo prispievajú k zvýšeniu hladiny testosterónu, a to najmä ak sú užívané spolu s tréningom.

Viac o aminokeselinách sa dočítate tu:

[su_post post_id=”62506″]

Odporúčame Vám výber týchto produktov, na zlepšenie produkcie testosterónu:

Autor: Mgr. Matúš Kobulnický