Chudnutie, Pre ženy

Odborný sprievodca pre Garcinia Cambogia

Odborný sprievodca pre Garcinia Cambogia

Garcinia cambogia nie je len magická pilulka na chudnutie, ale štúdie ukazujú, že má niekoľko ďalších výhod týkajúcich sa zdravia a kondície.

V súčasnej dobe je k dispozícii široká škála stratégií na znížení hmotnosti od všetkých možných diétnych úprav cez detoxikačné čaje až po doplnky stravy. Jedným takým doplnkom je aj Garcinia cambogia (niekedy skrátene len Garcinia alebo G. cambogia). V poslednej dobe si získala veľa pozornosti, najmä vďaka televíznej osobnosti Dr. Oz, ktorý ju vyhlásil za „svätý grál chudnutia.“ Ale ako pri väčšine vecí v živote, niečo, čo znie tak úžasne je príliš dobré na to, aby to bola pravda. Existuje i ďalší výskum, ktorý spochybňuje účinok tohto doplnku pokiaľ ide o úbytok hmotnosti. To však neznamená, že si zaslúži úplné ignorovanie. Pozrime sa bližšie, čo môže Garcinia cambogia urobiť pre vašu váhu a celkové zdravie.

Čo je Garcinia cambogia?

Je to citrusová plodina pôvodom z juhovýchodnej Ázie a tradične sa používa na liečbu širokej škály ochorení od zápchy, až po intestinálne parazity. Keď si dnes zadáte do vyhľadávača pojem Garcinia cambogia, ukáže sa vám viac ako 11 miliónov výsledkov, väčšina z nich má čo dočinenia so stratou hmotnosti. Výťažok z kôry ovocia, kyselina hydroxicitrónová (HCA), je kľúčovou zložkou zodpovednou za straty hmotnosti Garcinie cambogi. Rôzne štúdie naznačujú, že HCA podporuje úbytok hmotnosti prostredníctvom zvýšeného uvoľňovania serotonínu, čo vedie k potlačeniu chuti do jedla. Iný tvrdia, že HCA inhibuje uvoľňovanie určitých enzýmov zodpovedných za metabolizmus uhľohydrátov, čím zvyšuje schopnosť vášho tela používať tuk ako palivo. Bez ohľadu na to, ako to funguje, odvtedy, čo sa ukázala v televízii spôsobila u ľudí ošiaľ a mnohí z nich by prisahali na jej účinnosť.

Ako sa Garcinia cambigia používa?

Väčšina výrobkov z radu Garcinia cambogia sa predáva ako doplnok na stratu tuku, pretože účinná zložka HCA sa preukázala ako vynikajúca pri podpore sýtosti a pri znižovaní telesnej hmotnosti. Niekoľko štúdií ukázalo, že výťažok Garcinia cambogia, ktorý sa podáva v dávkach 1000 až 1500 miligramov denne, znížilo telesnú hmotnosť a telesný tuk u účastníkov s nadváhou a to všetko bez hlásení závažných vedľajších účinkov. Okrem toho bolo preukázané, že 300 miligramov HCA užívaných počas 14 dní znižuje telesnú hmotnosť a množstvo kalórií, ktoré subjekty konzumujú počas nasledujúcich 24 hodín. A len päť dní doplnenia s 250 miligramami HCA môže byť účinné pri zvyšovaní metabolizmu tukov a zvyšovaní výkonnosti u žien.

Je všetok výskum na Garcinia cambogia pozitívny?

Nie všetky štúdie hlásili pozitívne zistenia. Jeden výskum uvádza, že výťažok z Garcinia cambogia, ktorý bol podávaný v dávke 3,1 miligramov na kilogram telesnej hmotnosti (alebo približne 210 miligramov pre osobu s hmotnosťou 80 kilogramov), nestačil na zvýšenie metabolizmu tukov v pokoji alebo počas cvičenia vyškolených účastníkov. Zistenia z klinickej štúdie ukázali, že výťažok z Garcinia cambogia v množstve 2000 miligramov denne počas 10 týždňov, nestačil na podporu úbytku hmotnosti u účastníkov s nadváhou. Väčšia klinická štúdia zistila, že účastníci užívajúci 1500 miligramov HCA počas 12 týždňov nezaznamenali významnú stratu hmotnosti alebo stratu tukov. Takže nie je jednoznačné ako to celé funguje.

Znižuje Garcinia cambogia hladinu cholesterolu?

Napriek rôznym informáciám o účinnosti prípravku Garcinia cambogia ako prípravku na úbytok hmotnosti, výskum naznačuje, že jeho aktívna zložka HCA (vo forme kalcium-draselnej soli HCA-SX) môže pomôcť podporiť normálne zdravé hladiny cholesterolu a to znížením produkcie LDL cholesterolu a triglyceridov. Klinická štúdia vykonaná u obéznych žien užívajúcich extrakt Garcinia cambogia v dávkach 800 miligramov trikrát denne počas 60 dní odhalila zníženie hladín triglyceridov. Okrem toho sa ukázalo, že HCA spojená s denným cvičením a stravou s 2000 kalóriami, podporuje zníženie celkového cholesterolu, LDL a triglyceridov a zároveň zvyšuje hladiny HDL (dobrého cholesterolu).

5 spôsobov, ako získať čo najviac z vášho spaľovača tukov!

Má Garcinia cambogia nejaké vedľajšie účinky?

Štúdia skúmajúca diuretický účinok Garnicia cambogia zistila, že dávky 100 a 200 miligramov na kilogram telesné hmotnosti denne podávané potkanom, zvýšili produkciu moču a tým i zvýšili vylučovanie sodíka, draslíka aj chloridu. Na porovnanie, pre 80 kilogramového človeka by to odpovedalo dávke 7000 až 14500 miligramov Garnicia cambogia, čo je oveľa viac ako sa odporúča. Ak dodržiavate pokyny na etikete, nemali by ste pociťovať žiadne vedľajšie účinky.

Je užívanie Garnicia cambogia bezpečné?

Väčšina štúdií skúmajúcich bezpečnosť odhalila, že ani Garnicia cambogia ani HCA nemá významné toxické účinky. V súčasnosti je hladina „bez pozorovaného nežiaduceho účinku“ stanovená na 2800 miligramov HCA denne. V prehľade z roku 2009 sa zistilo, že niekoľko prípadov toxicity, konkrétne toxicite pečene, bolo pripísané použitiu viacerých zložiek obsahujúcich HCA. Správy z klinických štúdií o toxicite Garcinia cambogia naznačujú, že užívanie je bezpečné. Je však vždy najlepšie, skôr ako začnete s akýmkoľvek novým doplnkom, konzultovať to so svojim lekárom.

Ako dávkovať Garcinia cambogia?

Doplnky Garcinia cambogia obsahujú 20-60 percent HCA aj kombináciu iných zložiek, ktoré sa líšia v závislosti od produktu. Kvalitný výrobok bude obsahovať najmenej 50-60 percent HCA a minimum cukrov. Štandardné odporúčané dávkovanie pre Garcinia cambogia je 500 až 1500 miligramov (v závislosti od obsahu HCA), rozdelené na rovnaké dávky a užívané pred každým jedlom. Po 12 týždňoch sa používanie preruší. Neexistuje žiadna štúdia, v ktorej by sa Garnicia cambogia užívala dlhšie ako 12 týždňov.  Ak hľadáte ideálny prostriedok na chudnutie, najlepšie je menej jesť a viacej sa hýbať. Pridaním Garcinia cambogia doplnku vám môže pomôcť ubrať pár kíl, ale všetku prácu to za vás isto neurobí.

Referencie:

Tharachand, S. I., & Avadhani, M. (2013). Medicinal properties of malabar tamarind [Garcinia cambogia (Gaertn) DESR]. International Journal of Pharmaceutical Science Review and Research, 19(2), 101-107.

Ohia, S. E., Opere, C. A., LeDay, A. M., Bagchi, M., Bagchi, D., & Stohs, S. J. (2002). Safety and mechanism of appetite suppression by a novel hydroxycitric acid extract (HCA-SX). Molecular and Cellular Biochemistry, 238(1-2), 89-103.

Sullivan, A. C., Triscari, J., Hamilton, J. G., Miller, O. N., & Wheatley, V. R. (1974). Effect of (−)-hydroxycitrate upon the accumulation of lipid in the rat: I. Lipogenesis. Lipids, 9(2), 121-128.