Zdravie a zdravá výživa

Čo je L-Arginín a jeho výhody

|

Čo to je L-Arginín, aké má účinky a odkiaľ to pochádza?

Arginín je semi-esenciálna aminokyselina. Ide o stavebný prvok bielkoviny, ktorý vykonáva nespočetné množstvo fyziologických funkcií. Je známy predchodca oxidu dusnatého (NO2), ktorý zlepšuje prekrvenie.

Arginín je aminokyselina, ktorú si telo prirodzene nevie vytvoriť. Práve preto je dôležité konzumovať potraviny bohaté na arginín.

Arginín sa vo vysokej koncentrácii vyskytuje v orechoch a semenách, ako sú arašidy a mandle. Tiež ho môžete nájsť v čokoláde a hrozienkach. Vláknina je tiež dôležitá, pretože udržiava tráviaci systém v správnom chode. Zvyšuje schopnosť nášho tela využívať iné živiny zo stravy. Vláknina prechádza naším tráviacim traktom takmer úplne nestrávená. Akonáhle sa dostane do hrubého čreva, vláknina sa potom rozloží.

Čo dokáže ARGINÍN a aké vedecké štúdie ho podporujú?

Arginín je nevyhnutný pre realizáciu mnohých fyziologických procesov. Tieto fyziologické procesy zahŕňajú sekréciu hormónov, zvýšenie produkcie rastového hormónu, odstraňovanie toxických odpadových látok z tela a obranu imunitného systému.

Keďže arginín je predchodcom oxidu dusnatého (ktorý je zodpovedný za vazodilatáciu) často sa používa na liečenie stavov ako kŕče v hrudi (angína), vysoký krvná tlak, ochorenia srdca a sexuálna dysfunkcia. Arginín je tiež využívaný na liečbu mužskej a ženskej nepolodnosti.

Momentálne sa doplnky výživy obsahujúce arginín stali veľmi populárnymi, vďaka jeho schopnosti produkovať oxid dusnatý, jeho schopnosť ničiť voľné radikály rovnako ako jeho schopnosť signalizovať svalové bunky, uvoľňovať rastový hormón, odstraňovať zlý cholesterolzvýšenie metabolizmu tukov. Arginín pomáha regulovať hladiny soli v tele. Populárna je vylepšená forma arginínu: AAKG (arginine alpha ketoglutarát).

Z tohto dôvodu by mal byť predmetom záujmu kulturistov, keďže zadržiavanie vody pod kožou môže človeka urobiť na pohľad hladším, nafúknutým a na nič. Schopnosť arginínu zachovať si dusík sú v kulturistike a vedeckej komunite dobre známe. Tiež sa predpokladá, že arginín je veľmi dôležitým pre rast svalov vďaka svojim vazodilatačným schopnostiam, ako aj kvôli jeho schopnosti podieľať sa na bielkovinovej syntéze.

Kto potrebuje arginín a aké sú symptómy jeho nedostatku?

Každý. Ľudia, ktorí ho môžu potrebovať sú najmä deti vo vývine, dojčatá, športovci, obézni alebo ľudia s nadváhou a seniori. U dospelej populácie je arginín považovaný za neesenciálnu aminokyselinu. Pre deti je naopak nevyhnutný k obrane a rozvoju dospievajúceho imunitného systému.

Ľudia, ktorí trpia zraneniami môžu z doplnkového arginínu ťažiť, nakoľko dopyt po arginíne  je v čase zranenia a obnovy zvýšený. Osoby trpiace erektilnou dysfnkciou ci sexuálnou dysfunkciou môžu taktiež arginín využiť vo svoj prospech, kvôli jeho vazolidatačným vlastnostiam. V prípadoch erektilnej dysfunkcie alebo slabého krvného obehu v končatinách, arginín bude pôsobiť tak, aby zvýšil priemer ciev, a tým umožní zvýšenému prietoku krvi  aby sa dostal do zúžených oblastí.

Arginín prináša výhody pre tvrdo trénujúcich športovcov. Suplementácia arginínom môže nakopnúť imunitný systém, čo umožní športovcovi trénovať tvrdšie a vyhnúť sa škodlivým účinkom drobných chorôb spojených s pretrénovaním.

Športovci, ktorí prestali s užívaním androgénnych alebo anabolických steroidov môžu z arginínu taktiež profitovať, pretože steroidy často vedú k hypertenzii a k hromadeniu zlého cholesterolu. Bolo preukázané, že arginín dokáže tieto okolnosti zvrátiť.

Vzhľadom k schopnosti arginínu zvýšiť hladinu rastového hormónu, jeho schopnosti podporovať oxidáciu lipidov, jeho schopnosti znižovať krvný tlak a jeho schopnosti znižovať  arteriálny plak, doplnkový arginín sa zdá byť skvelý pre obéznych ľudí.

Koľko by sme mali užívať arginínu? Existujú nejaké vedľajšie účinky?

Osoby s existujúcimi srdcovými či psychiatrickými ťažkosťami by mali užívanie arginínu konzultovať so svojim lekárom. S každým produktom obsahujúcim aminokyselinu je možné aj predávkovanie. Užívanie príliš veľa arginínu môže viesť k hnačke, slabosti a k nevoľnosti. Jasné pokyny pre dávkovanie ešte neboli stanovené, takže najlepšie je urobiť niečo, čo je známe ako “mapovanie tolerancie”.

Užívajte malú dávku počas jedného týždňa, zaznamenajte benefity a vedľajšie účinky a zvyšujte dávku, až kým sa nezmaximalizujú benefity a zminimalizujú vedľajšie účinky. Po čase sa tieto dva zlúčia a vy dosiahnete optimálne dávkovanie. Tento proces je podobný “mapovaniu receptorov”, ktorý využívajú kulturisti užívajúci inzulín a steroidy.

Veľa proteínových práškov na trhu je obohatených o aminokyseliny vrátane arginínu. S ohľadom na to, venujte osobitú pozornosť tomu, koľko arginínu požívate  z iných zdrojov. Ak si nie ste istí vyššie opísaným postupom, je vždy lepšie riadiť sa pokynmi stanovenými na etikete výrobku.

Kde ho môžem zohnať?

Existuje veľa rôznych značiek, ktoré vyrábajú doplnkový arginín. Vylepšenú formu AAKG (arginine alpha ketoglutarát) ponúka aj kvalitná firma Kompava – AAKG alebo Weider Arginine Xplode.

Zdroj: Clayton South

1. Alternative Medical Review. 2002, Dec;7 (6):512-22.