Tipy a odporúčania, Zdravie a zdravá výživa

Je zdravé jesť stále rovnaké jedlá?

Je zdravé jesť stále rovnaké jedlá?

Väčšina z nás asi netúži stáť v kuchyni každý deň a variť a variť. Ale je zdravé jesť každý deň rovnaké jedlá? Čítajte ďalej a dozviete sa viac.

Výživa je stále aktuálna téma a keď prečítate rôzne články, každý vám poskytne iné a vo veľkej väčšine aj protichodné informácie. Dokonca aj mnohí kvalifikovaní odborníci dávajú svojim klientom stravovacie plány s rovnakým denným menu, ktoré sa opakuje stále dokola, ale je to skutočne to pravé?

Aby sme určili, ako „zdravé“ je jesť každý deň rovnaké potraviny, zvážme dôsledky pre naše fyzické a duševné zdravie tým, že sa pozrieme na niektoré výhody a nevýhody konzumácie rovnakých potravín na dennej báze.

VÝHODY ROVNAKEJ STRAVY

1. Nutričná primeranosť

Ak plánujete vopred všetko, čo budete jesť, potom sa môžete uistiť, že máte dostatok živín. Aj keď je ľahké sledovať kalórie a makroživiny, sledovanie všetkých vitamínov a minerálov každý deň môže byť veľmi únavné. Ak si plánujete denné menu, ktoré obsiahne všetky vaše potreby výživy, potom je držanie sa takejto stravy jednoduchý spôsob, ako prijať a sledovať potrebnú výživu.

2. Pohodlie

Jesť rovnaké potraviny každý deň je pohodlné! Môžete si jedlo pripraviť na viac dní alebo dokonca na celý týždeň v krátkom čase a viac už netreba nič chystať. Takže ušetríte veľa času, ktorí by ste inak strávili plánovaním a príprave nových jedál.

3. Dodržiavanie

Tým, že jete stále rovnaké potraviny, vám uľahčuje držať sa vašej stravy. Nemusíte sa tak obávať spoločenských akcií, ktoré by mohli zasahovať do vášho jedálnička, pretože viete, že sa držíte svojho stravovacieho plánu, tým pádom by vás nemali zlákať zakázané potraviny. Aj keď pokušenie stále existuje, akonáhle poznáte svoje denné menu, je oveľa ľahšie odolať týmto pokušeniam. Tiež to môžete brať ako vašu predvídateľnou súčasť každodennej rutiny, ako je napríklad čistenie zubov, alebo sprchovanie, pretože nemusíte robiť rozhodnutia o tom, ktoré potraviny budete jesť ak dostanete hlad.

4. Slabý výber potravín

Slabý výber potravín vám môže pomôcť s dodržiavaním stravy. Ukázalo sa, že čím rôznorodejšiu stravu jete, tým sa zvyšuje spotreba kalórií. Tento fenomén sa nazýva „bufetový efekt“, pretože opisuje skutočnosť, že máme tendenciu jesť viac, keď máme jedlo s veľkým množstvom potravín.

5. Trávenie

Prijímať rovnaké potraviny každý deň môže byť dobré pre vaše trávenie. Keď viete, ktoré potraviny vám robia dobre a po ktorých sa cítite ťažšie, zostavíte si takú stravu, ktorá vám nebude robiť žiadne ťažkosti a nemusíte sa tak obávať potravinovej neznášanlivosti, alebo iných negatívnych reakcií na potraviny.

6. Kontrola

Jesť tie isté potraviny každý deň vám umožňuje mať úplnú alebo takmer úplnú kontrolu nad vašou stravou. Ak sa snažíte dosiahnuť konkrétnu váhu alebo fyzický cieľ, potom táto úroveň kontroly vám umožní udržiavať konštantné množstvo premenných, ktoré by inak mohli zasahovať do procesu, ako je napríklad obsah sodíka.

NEVÝHODY ROVNAKEJ STRAVY

1. Slabý výber potravín

Hoci slabý výber môže pomôcť v boji proti prejedaniu, ale to je asi jediná výhoda. Všeobecne povedané, pestrá strava je vyvážená strava, čo znamená, že vám dodá všetky potrebné živiny, ktoré potrebujete pre vaše zdravie. Pestrá strava bola spojená s nižšou pravdepodobnosťou vzniku metabolického syndrómu, hypertenziou a brušnou obezitou, a tiež sa ukázalo, že pestrá zdravá strava vedie k väčšiemu úbytku hmotnosti.

2. Nutričná nedostatočnosť

Čím viac sa obmedzujete, pokiaľ ide o potraviny a kalórie, tým nebezpečnejšia je vaša strava. Ak budete jesť veľa kalórií a potravín definovaných ako zdravé potraviny, napríklad bielkoviny, celé zrná, ovocie, zelenina, nízkotučné mliečne výrobky, budete na tom oveľa lepšie ako niekto, kto konzumuje síce menej kalórií, ale zo stravy, ktorá nespĺňa všetky výživové parametre.

3. Citlivosť

To, že jete každý deň rovnaké potraviny, vás vystavuje väčšiemu riziku nedostatočného príjmu živín a tiež vás robí citlivejším na iní potenciálne problémy, ako je napríklad kontaminácia potravín. Ak budete jesť ryby s vysokou hladinou ortuti, alebo budete denne používať kakaový prášok kontaminovaný kadmiom, s väčšou pravdepodobnosťou vás budú trápiť niektoré nepriaznivé následky, ako osoby, ktoré majú bohatší výber potravín a tým pádom tieto kontaminované potraviny jedia menej často.

4. Nízka diverzita mikrobiónov

Konzumácia rôznych zdravých potravín môže pomôcť pri pestovaní rôznorodého mikrobiómu. Okolo mikrobiómu sa robí veľa výskumov, pretože existuje veľa faktorov, ktoré môžu ovplyvniť črevnú mikroflóru a tým aj rozmanitosť hojného množstva a druhov mikroorganizmov. Na základe tohto vieme, že pestrá strava môže pomôcť udržať zdravé črevá.

5. Nuda

Aj keď jesť rovnaké potraviny môže byť pohodlné a tiež ľahko udržateľné, môže to byť zároveň nuda. Stravovanie je komplexný zážitok. Je to zmyslová skúsenosť, s príjemnou alebo nepríjemnou chuťou, vôňou a textúrami a môže to byť aj spoločenská udalosť,   prostredníctvom ktorej môžeme vytvoriť trvalé spomienky s ľuďmi, na ktorých nám záleží.

Na prvý pohľad sa zdá, že niektoré z uvedených výhod a nevýhod priamo nesúvisia so zdravím. Ak však vezmeme do úvahy vplyv každého z kladov a záporov, môžeme vidieť, ako sú výsledky spojené s telesným a duševným zdravím.

Napríklad, diéta, ktorá je pohodlná a ľahko dodržiavateľná, môže mať pozitívny vplyv na vaše duševné zdravie a nie na zdroj stresu. Jesť rovnaké potraviny každý deň môže zmierniť niektoré stresy z diéty, ale zasa to neznamená, že je to celkovo zdravá možnosť. Existuje mnoho priaznivcov, ktorí jedia každý deň rovnaké potraviny, ale existujú aj nevýhody, ktoré treba zvážiť. Takže záleží na každom z nás, čo nám najviac vyhovuje.

Všeobecne povedané, rovnaká strava každý deň nie je príliš zdravá. Ak sa vám však podarí dodržiavať určitú pestrosť stravy a prijať tak adekvátne živiny bez pocitu nudy alebo záťaže, potom by pre vás rovnaká strava nemusela byť až tak nevhodná.

Ďalšou možnosťou je nastaviť si flexibilné menu, ktoré umožňuje niektoré úpravy. Pozrite príklad:

Raňajky: Vajcia alebo tofu, obilniny alebo škrobová zelenina, ovocie alebo vláknitá zelenina, orechy alebo semienka

Desiata: Proteínová tyčinka alebo kokteil

Obed: Mäso alebo strukoviny, olej alebo avokádo, obilniny alebo škrobová zelenina, zelenina

Olovrant: Ovocie alebo zelenina, orechy alebo orechové maslo, jogurt alebo tvaroh

Večera: Mäso alebo strukoviny, obilniny alebo škrobová zelenina, olej alebo orechy

Záver

Tým že budete striedať potraviny môžete zabezpečiť, aby ste získali adekvátny príjem živín. Napríklad, ak ste dnes mali málo železa, ale váš priemer za týždeň či mesiac je v poriadku, potom nie je dôvod na obavy. Avšak ak ste dnes prijali málo železa a budete jesť každý deň to isté, potom by ste mohli pocítiť vedľajšie účinky z nedostatočného príjmu železa.

Ak sa rozhodnete jesť každý deň rovnaké potraviny, je dôležité mať na pamäti, že každý deň budete konzumovať tie isté živiny. Ak ešte k tomu sú tie potraviny obmedzené napríklad o kalórie, môže byť ťažké získať všetky živiny, ktoré vaše telo potrebuje. V týchto prípadoch môže byť užitočné, alebo dokonca potrebné, aby ste doplňovali potrebné živiny vo forme doplnkov výživy.

Referencie:

http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-big-macs-consumed

https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037/0033-2909.127.3.325