Zdravie a zdravá výživa

Ashwagandha a jej prínos proti stresu

|||ashwaganda_spanok_sleep_bestbody|https://bestbody.sk/wp-content/uploads/2018/06/Ashwagandha.jpg

Mozog je niečo ako pamäťová kazeta, ale čo ak dôjde ku skratu? Skôr ako zavoláte IT oddelenie, zvážte či nepoužijete jednu z najcennejších bylín v ayurvédskej medicíne, ktorou je Ashwagandha.

Ashwagandha a jej účinky na spánok, stres a zdravie

Tradičné použitie tejto byliny vyvolalo jej tonizujúce účinky, čo viedlo k posilneniu tela a mysle a k celkovému omladnutiu. Latinský názov je Withania somnifera, čo súvisí zo spánkom a práve preto sa Ashwagandha užíva vo večerných hodinách, aby pomohla zlepšiť príznaky nespavosti a zmierniť stres. V západnom svete je populárnou rastlinou podporujúcou redukciu na stres, ktorá sa označuje ako adaptogén, pretože sa predpokladá, že pomáha telu prispôsobiť sa stresu. Okrem toho štúdie identifikovali rad terapeutických vlastností, ktoré zahŕňajú protizápalové, imúnno- regulujúce, kardio-ochranné, anti-úzkostné, antidepresívne a neuroprotektívne účinky. Za tie najdôležitejšie vlastnosti sa považujú účinky na mozog a nervový systém vyvíjaný z aktívnych zložiek. Okrem toho sa ukázalo, že analógy pomáhajú obnoviť neurologické siete.

ashwaganda_spanok_sleep_bestbody

Ashwagandha zlepšuje pamäť a pozornosť

V nedávnej štúdií sa pacientom vo veku nad 35 rokov s miernym kognitívnym poškodením podávalo 300 mg Ashwagandhy dvakrát denne počas ôsmich týždňov. V porovnaní s tými, ktorí užívali placebo, liečená skupina vykonávala výrazne lepšie kognitívne testy po štvortýždňovej kontrole a ďalej sa zlepšila do konca štúdie. Boli preskúmané tieto účinky: pamäť, pripomenutie, výkonná funkcia, pozornosť a rýchlosť spracovávania. Dospelo sa k záveru, že Ashwagandha výrazne posilnila kognitívne schopnosti a práve tieto výsledky otvárajú dvere pre bylinnú liečbu kognitívnych stavov, ako je demencia a Alzheimerova choroba. Je prospešné užívať Ashwaganhu popri zdravých tukoch, ktoré sú obsiahnuté v orechoch, semenách, mastných rybách, avokáde a vo vajciach. Jedenie zdravých potravín a odstránenie akýchkoľvek spracovaných produktov by mohlo prirodzene zvyšovať obsah živín v strave.Ashwagandha

Resetujte svoj mozog a zlepšite svoj život

Všetko potrebuje svoj čas, aj vaša regenerácia, preto sa pýtajte sami seba, čo vás robí šťastnými a nájdite si priestor na vykonávanie týchto aktivít, môže to byť napríklad prechádzka v parku, čítanie alebo meditácia a cvičenie jogy. Napokon, “reštaurovací” spánok môže pomôcť vyčistiť mozog, pretože počas spánku mozog podlieha detoxikácii. Tipy na kvalitný spánok zahŕňajú vypnutie všetkých osvetlených obrazoviek 90 minút pred spánkom, používanie čiernych záclon, spánkovej masky či špunty do uší a nakoniec večerný nápoj, ktorý obsahuje horčík a čerešne, ten môže poskytnúť potrebné živiny na podporu nástupu spánku.

O tom ako zlepšiť spánok sa môžete dočítať aj v ďalšom našom článku: Ako zlepšiť spánok.

Referencie:

  1. M. PantT. AmbwaniV. Umapathi – Antiviral Activity of Ashwagandha Extract on Infectious Bursal Disease Virus Replication – 2012 (5)5, Indian Journal of Science and Technology
  2. K. ChandrasekharJyoti Kapoor, and Sridhar Anishetty – A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults, Indian J Psychol Med. 2012 Jul-Sep; 34(3): 255–262.
  3. SrinivasagamRajaSankarThamilarasanManivasagamSankarSurendran – Ashwagandha leaf extract: A potential agent in treating oxidative damage and physiological abnormalities seen in a mouse model of Parkinson’s disease, Neuroscience Letters, Volume 454, Issue 1, 17 April 2009, Pages 11-15