O proteínoch

Ako vám srvátkový proteín pomôže znížiť telesný tuk!

protein_spaluje_tuk_bestbody.sk|

Ak ste zaznamenali zmeny, ale stále si neviete poradiť so znížením telesného tuku, zvážte užívanie doplnkového srvátkového proteínu, dokáže vám s tým pomôcť. Zistite ako!

Spánok, genetika, váš tréningový program, to čo jete a stres, to všetko zohráva úlohu v tom, ako vaše telo vyzerá a ako sa cítite. Ak ste zmenili to čo, kedy a koľko jete, rovnako ako svoj tréningový program, ale stále máte ťažkosti so znížením telesného tuku, srvátkový proteín vám s tým vie pomôcť.

Čo je srvátkový proteín?

Srvátkový proteín je mliečna bielkovina, ktorá je tekutý vedľajší produkt pri výrobe syra. Čo sa týka doplnkovej formy, srvátkový proteín poznáme v troch hlavných formách:

  1. Srvátkový proteínový koncentrát: obsahuje tuk a laktózu a niečo medzi 29% – 89% bielkovín, záleží na konkrétnom produkte. Srvátkové proteínové koncentráty majú často viac bioaktívnych zložiek.
  2. Srvátkový proteínový izolát: obsahuje minimum tuku, cholesterolu a laktózy a 90% alebo viac bielkovín.
  3. Srvátkový proteínový hydrolyzát: je často používaný v klinickej výžive, pretože je predtrávený a čiastočne rozštiepený, tým pádom sa ľahšie vstrebáva.

Srvátkový proteín má najvyššie skóre bielkovinovej stráviteľnosti vylepšenej o aminokyseliny (PDCAA) – mierka oboch, ako dobre je strávená bielkovina a ako dobre dodáva aminokyseliny, potrebné pre dospelého človeka. Navyše, je to kompletná bielkovina, čo znamená, že obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. Srvátka tiež obsahuje viac aminokyselín s rozvetveným reťazcom (BCAA), ako ktorýkoľvek iný zdroj bielkovín a viac leucínu, ako iné druhy bielkovín.

Mnohé štúdie preukázali, že srvátkový proteín je prospešný pre zvýšenie syntézy bielkovín vo svaloch. Konzumujte srvátkový proteín pred alebo po tréningu a po čase dosiahnete vrchol na škále rastu svalov a prírastkov sily. Ale existuje množstvo ďalších benefitov, spojených so srvátkovým proteínom.

Ako vám doplnkový srvátkový proteín pomôže zbaviť sa tuku

Pridajte srvátku a uberiete na váhe? Znie to príliš dobre na to, aby to bola pravda, ale môže to fungovať.

  • Srvátkový proteín je bohatý na leucín: Leucín zohráva kľúčovú úlohu v syntéze bielkovín, procese, ktorý spaľuje celkom dosť kalórií. Navyše, stimuluje oxidáciu mastných kyselín.
  • Srvátka zasýti váš apetít: štúdie ukázali, že srvátka môže nasýtiť váš apetít lepšie, ako iné druhy bielkovín. Mliečne bielkoviny obsahujú glykomakropeptid – peptid, ktorý stimuluje cholecystokinin (CCK). CCK je črevný hormón, ktorý je uvoľnený po zjedení jedla a signalizuje sýtosť.
  • Štúdie ukázali, že doplnková srvátka pomáha ľuďom znižovať telesný tuk: existujú najmenej dve štúdie, v ktorých vedci skúmali doplnkové užívanie srvátkového proteínu a chudnutie. V jednej štúdii na univerzite v Oklahome, povedali vedci obom skupinám účastníkov, aby nemenili svoju stravu. Avšak, jednej skupine dali výživový doplnok obsahujúci srvátku (300 kalórií, 40 gramov bielkovín) raz denne, po dobu dvoch týždňov a dvakrát denne počas zostávajúcich osem týždňov štúdie. Obe skupiny boli zapojené do sledovaného rezistenčného a vytrvalostného tréningového programu počas 10 týždňov.

Po 10 týždňovej štúdii sa u oboch skupín znížilo množstvo tukovej hmoty, ale skupina, ktorá mala za úlohu cviky + užívanie doplnku výživy preukázala značne vyššie zníženie, čo sa týka tukovej hmoty (-9,3% verzus -4,6% v skupine, ktorá len cvičila). Skupina s doplnkami tiež vykázala značné prírastky svalovej hmoty  a značné zníženia v celkovom a LDL cholesterole.

Štúdiou z roku 2006 zistili, že pridaním 60 gramov srvátkového proteínu denne, v porovnaní so 60 gramami sójového proteínu alebo 60 gramami sacharidov, viedlo po 6 mesiacoch k značnému zníženiu telesného tuku a váhy.

Zopár tipov navyše, ktoré vám pomôžu pri zbavovaní sa telesného tuku 

  • Použite zápisník jedál a zapíšte si všetko, čo jete. Štúdie preukázali, že je pravdepodobnejšie, že ľudia, ktorí si zapisujú svoj príjem potravy každý deň schudnú, ako tí, ktorí to nerobia.
  • Hľadajte radu od experta na športovú výživu, ktorý k tomu má potrebné vzdelanie (výživa alebo nutričná biochémia) a skúsenosti.
  • Skúste pohľadať nejaké fóra a premeny, aby ste zistili, ako sa iní zbavili tuku.
  • Ak máte problémy s chudnutím a máte pocit, že robíte všetko správne, navštívte svojho lekára. Nízke hladiny určitých hormónov, hypothyroidizmus a iné môžu spôsobiť to, že chudnutie je oveľa ťažšie.

Záver

Ak chcete zhodiť tuky dáva zmysel, aby ste do svojej rutiny pridali srvátkový proteín. Ak ste kulturista, je to niečo, čo ste mali už dávno urobiť. Prečo tráviť čas v posilňovni, za účelom získania krajšieho tela (zdravia a postavy), ak nebudete jesť správne potraviny na podporu zmien, po ktorých tak túžite? Skúste srvátku, ak už nič iné, pravdepodobne zaznamenáte zvýšenie sily.

Tipy a odporúčania

Ak chcete vedieť ktorý proteín je najvhodnejší, prečítajte si článok: Aký proteín je najlepší? Čo sa týka kvality, určite stojí za zmienku spomenúť spoločnosť Reflex Nutrition, ktorá patrí medzi lídrov v oblasti doplnkov výživy. Spolupracujú s najkvalitnejšími spracovateľmi srvátky z Írska a Francúzska, za pomoci ktorých modifikovali CFM metódu a vytvorili tak Native WheyNATIVE WHEY predstavuje produkciu nedenaturovanej, bioaktívnej bielkoviny, získanej úplne odlišnou cestou, kedy vďaka modernej technológii mikrofiltrácie a niekoľkostupňovej ultrafiltrácie, dochádza k izolácii bielkoviny priamo z čerstvého mlieka a to za teplôt, ktoré nepresiahnu desať stupňov Celzia!

Recenzie

  1. Hoffman, J. R., & Falvo, M. J. (2004). Protein–which is best?Journal of Sports Science and Medicine, 3(3), 118.
  2. Luhovyy, B. L., Akhavan, T., & Anderson, G. H. (2007). Whey proteins in the regulation of food intake and satiety. Journal of the American College of Nutrition, 26(6), 704S-712S.
  3. Frestedt, J. L., Zenk, J. L., Kuskowski, M. A., Ward, L. S., & Bastian, E. D. (2008). A whey-protein supplement increases fat loss and spares lean muscle in obese subjects: a randomized human clinical studyNutrition & Metabolism, 5(1), 8.
  4. Baer, D. J., Stote, K. S., Clevidence, B. A., Harris, G. K., Paul, D. R., & Rumpler, W. V. (2006). Whey protein decreases body weight and fat in supplemented overweight and obese adultsThe FASEB Journal, 20(4), A427-A427.