Tipy a odporúčania, Zdravie a zdravá výživa

4 zdravé potraviny, ktoré by ste mali prestať vyhadzovať

ktoré by ste mali prestať vyhadzovať

Viete, že časť čerstvej zeleniny, ktorú ste odrezali a vyhodili, sa dá chutne spracovať? Porozmýšľajte a nehádžte tieto vitamínové bomby do koša. Ochudobníte sa tak o kvalitnú nutričnú stravu. Mnohé (ale nie všetky) stonky semená a iné odpady zo zeleniny sú nabité dôležitými živinami a antioxidantmi, ktoré vaše aktívne telo potrebuje. Tu nájdete postup, ako tieto zvyšky zahrnúť do vašej stravy.

1. Brokolicové stonky

Hlavičky brokolice nie sú jedinou časťou, ktorou by ste mali jesť. Keď ste hlavičky odrezali, ostali stonky, ktoré sú podobné špargle a majú sladšiu chuť ako jej kvitnúci vrchol. Najlepšie na tom je, že obsahujú veľké množstvo vitamínu C, ktorý sa podieľa na nespočetných telesných procesoch, vrátane syntézy karnitínu, zlúčeniny potrebnej na spaľovanie mastných kyselín vo svaloch. Brokolicové stonky sú tiež bohatým zdrojom folátu, draslíka a mangánu.

Ako pripraviť stonky brokolice?

Po odrezaniu hláv brokolice, škrabkou na zeleninu odrežte tvrdé vonkajšie vrstvy brokolice. Stonky nakrájané na tenko môžu byť super doplnkom ku hriankam, alebo do polievok, či na miešané vajca alebo na cestoviny. V surovom stave ich môžete použiť do šalátov.

2. Zelená časť repy

Repa je perfektná dvojzložková zelenina. Listy sú jedlé a veľmi výživné, keď ich kompostujete zahadzujete tak veľké množstvo vitamínu A, vitamínu C a vitamínu K. Vitamínu K nájdeme v listoch až dvojnásobné množstvo ako je odporúčané na deň, čo je veľmi dôležité pre zrážanie krvi a metabolizmus kostí. Neprehliadnite ani listy od reďkoviek. Aj tie sú obohatené o mnohé vitamíny.

Ako pripraviť zelené listy repy?

Listy použite do šalátov, na cestoviny ako keby ste mali napríklad špenát. Alebo len pokvapkajte olivovým olejom s trochou cesnaku a dostanete výživné a chutné jedlo.

3. Mrkvová vňať

Mrkva je známa pre svoj bohatý obsah vitamínu A, ktorý by vo vašej strave nemal chýbať. Ale čo stonky? Prečo by ste ich mali vyhadzovať? Stonky mrkvy majú príjemnú chuť pripomínajúcu petržlen. Hoci nie je k dispozícii žiadna oficiálna nutričná analýza, je vysoko pravdepodobné, že obsahujú životne dôležité živiny, ako je vitamín K nachádzajúci sa aj v iných zelených rastlinách. Existuje výskum, ktorý naznačuje, že stonky mrkvy majú silný obsah antioxidantov. Stačí, ak oddelíte stonky od mrkvy hneď ako prídete z nákupu.

Ako pripraviť stonky mrkvy?

Môžete pridať za hrsť do každodenných šalátov, alebo použiť ako bylinku do polievky. Tiež vyskúšajte do pesta alebo salsa omáčky, ktoré použite na mäso.

4. Melónové kôstky

Samozrejme, že melón bez kôstky je fajn, ale prečo nezískať viac výživy v jednom jedle? Rovnako ako všetky semená, aj tie nachádzajúce sa vo vodných melónoch, sú nositeľmi života a obsahujú všetky potrebné nástroje na výrobu celej rastliny. To znamená, že obsahujú veľa živín, najmä horčíka. Štúdia americkej osteopatickej asociácie nedávno poukázala na to, že horčík v potravinách je potrebný na správnu aktiváciu vitamínu D v našom tele. Keď vyberiete kôstky z melónu, stratíte tak všetky vitamíny, ktoré zlepšujú zdravie kostí a funkcií svalov.

Ako pripraviť melónové semienka?

Môžete ich upiecť v rúre, ako by ste mali tekvicové semienka. Pečené semienka môžete pridať do šalátov či do jogurtu, tiež do domácich energetických tyčiniek alebo do ovsených vločiek.

Referencie:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16945143

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14630594