O proteínoch, Tipy a odporúčania

3 odborné rady, ako si vybrať ten najlepší proteín

ako si vybrať ten najlepší proteín

Na to, aby vám váš proteínový prášok mohol pomôcť dosiahnuť vaše ciele, musíte vedieť, aký druh si vybrať a v tom vám pomôže práve tento článok – 3 odborné rady, ako si vybrať ten najlepší proteín.
Či už potrebujete vybudovať svaly, chudnúť, alebo zlepšovať atletický výkon, bielkovinový doplnok vám môže pomôcť. Ale existuje toľko možností, že môže byť problém vybrať si ten správny. Spoluzakladateľ Medzinárodnej spoločnosti pre výživu v oblasti športu a spoluzakladateľ fitness výživy pre bodybuilding.com, sa s nami podelil o tri najlepšie tipy ako vybrať správny proteínový doplnok práve pre vás.

1) Musíte vedieť správne dávkovanie!

Prvou témou je veľkosť dávky bielkovín. Každý doplnok má etiketu s výživovými faktami, kde sa dá vyčítať aj veľkosť jednej porcie. Táto veľkosť porcie vám povie, koľko gramov produktu je v každej porcii. Ďalej sa pozrite na gramy bielkovín. To znamená koľko gramov bielkovín obsahuje každá porcia. Pre príklad si povedzme, že hľadáme proteínový produkt X a na obalu vidíme, že jedna porcia má 30 gramov. Potom keď preskúmavame zloženie ďalej zisťujeme, že obsah proteínu na jednu porciu je 24 gramov. Prvá otázka, ktorá by vás mala napadnúť je: Čo obsahuje zvyšných 6 gramov? Takže v prvom rade, pozerajte na to, koľko skutočných bielkovín dostanete v jednej dávke. Aká je ideálna porcia gramov? Výskum ukázal, že na podporu syntézy svalov je potrebných 20 – 40 gramov proteínov.

2) Venujte pozornosť hierarchii zložiek

Je dobré, keď chcete niečo užívať, aby ste tiež vedeli čo presne si do tela dávate. Čo máme na mysli tou hierarchií? Podľa zákona musia byť zložky uvedené v zostupnom poradí. Najskôr musí byť uvedená zložka, ktorá tvorí najväčší objem produktu. Napríklad, ak vidím, že prvá zložka je maltodextrín a druhá zložka je bielkovina, viem, že by som do tela prijal viac sacharidov ako bielkovín. Druh bielkovín je tiež dôležitý. Takže pri pohľade na hierarchiu znova majte na pamäti, že proteínové izoláty sú vyššie v proteínoch na gram než proteínové koncentráty, čo súvisí so spracovaním bielkovín. Podľa zákona musia proteínové izoláty obsahovať 90% alebo viac bielkovín, zatiaľ čo proteínové koncentráty môžu obsahovať 35-80% proteínu. Takže pri výbere proteínového produktu, najmä ak chcete získať tu najkvalitnejšiu bielkovinu, je dôležité hľadať izolát srvátkovej bielkoviny ako prvej zložky.

3) Pochopte možnosti svojho proteínového prípravku

Tretím tipom pri výberu správneho bielkovinového produktu je diskusia o vegetariánskych a vegánskych proteínoch. Keď bielkoviny pochádzajú z mliečnych výrobkov, mliečne výrobky pochádzajú z kravy a to z nich robí zvierací produkt. Takže niekto, kto sa vyhýba živočíšnym produktom, nechce konzumovať srvátku. Verím, že táto diskusia je dôležitá pre vyvrátenie mýtu o tom, že kulturisti a športovci vegetariáni nemôžu dosiahnuť rovnakú svalovú hmotu a zloženie tela ako tí, ktorí jedia mäso.  Vegetariánske bielkoviny, ako je izolát hnedej ryže, konopný proteín, hrachový proteín a sójový izolát, sú všetky fungujúce a pre vegánov a vegetariánov dostupné možnosti kvalitných proteínov. Najodporúčanejší je izolát hnedej ryže, ktorý podľa výskumov podporuje rast a udržiavanie svalov v rovnakom rozsahu ako srvátkový proteín.

Záverom len toľko že, proteín je jedným z najviac skúmaných potravinových doplnkov vôbec, ale nenechajte sa oklamať zavádzajúcou reklamou, či prešpekulovaným žiarivým obalom. Dôverujte informáciám založeným na dôkazoch a riaďte sa skutočným zložením výrobku a nie sľubom z prepracovaného marketingu.

Referencie:

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0177-8

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.952.4477&rep=rep1&type=pdf